måndag 25 oktober 2010

Höra böcker

Ögat fortsätter att krångla. Att läsa går inte. Se på TV är inte behagligt eftersom bilden skevar. Häromkvällen när jag försökte se på en film slutade det med att jag kräktes. Så då får jag fösöka lyssna på böcker. Jag tycker inte om det. Men nu är jag tvungen och jag måste säga att jag lär mig nya saker. Förr har jag stått och gett boktips till låntagarna och inte tänkt särskilt mycket på vem som läser. Nu först inser jag att det är MYCKET viktigt. Jag har försökt att lyssna på säkert 7 - 8 böcker. Utan att vilja forsätta mer än några minuter. Så hittade jag: Alan Bennet "Drottningen vänder blad


Rachel Molin läser och det gör hon mycket bra! Englands drottning, råkar av en tillfällighet, få syn på bokbussen. Hon går in för att be om ursäkt för sina skällande hundar. När hon väl är där inne så tycker hon att det vore ohövligt att gå ut utan bok. Det här är början på drottningens passion för böcker. Hovet är i högsta grad ogillande. Det här är en charmig bok som jag blev förtjust i.


Fredrik Lindströms "Vad gör alla superokända människor hela dagarna" Korta noveller om högst normala människor. Det är som jag har anat.  Bakom, den ibland strama fasaden hos andra, finns ett litet barn som undrar om det duger. Här får jag veta vad andra funderar på eller åtminstone hur herr Lindström tror att de tänker.  Fredrik läser själv och det blir bra. Det här är en bok som roar för stunden och det är exakt det jag vill ha.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar