fredag 24 januari 2014

Hemsjukvård

Den 7 januari 2013 tog kommunen över ansvaret för hemsjukvården. På Ludvika kommuns hemsida står det så här:
När du inte på egen hand eller med stöd av någon annan kan ta dig till Vårdcentralen, kan du få hjälp i hemmet. I Hemsjukvården arbetar legitimerade sjuksköterskor, arbetsterapeuter och sjukgymnaster.
Det låter som om det vore skrivet för mamma. Nu börjar en ny karusell. Jag läser mig till att man ska gå till sin vårdcentral, prata med ansvarig distriktsköterska som i sin tur skickar en vårdbegäran till Hemsjukvården. Som jag skrev tidigare så har jag pratat med ansvarig distriktsköterska Anna-Karin Rytther. Det ledde ingenstans. Nu några dagar senare försöker jag ringa igen. Det var totalstopp. Jag fick inte tag i henne. Då sände jag e-mail till henne, två stycken, inget svar.
Eftersom vi skulle åka till mamma i Blötberget så passade jag på att titta in till Vårdcentral Engelbrekt. Jag frågade efter Anna-Karin Rytther. Jag fick förklara vad jag ville och så gick en person iväg för att prata med henne. Den här personen gick iväg, kom tillbaka och talade med flackande blick om att Anna-Karin inte hade tid och att hon kontaktat Hemsjukvården och att det inte gett något. Jag blev förbannad och sa att jag inte kommer att gå förrän jag får prata med henne. Jag hittar själv, sa jag och gick mot rummen. Vänta, ropade kvinnan i receptionen, jag pratar med henne. Så fick jag besked att sitta ner så skulle hon hämta mig. Det gick bara 5 minuter så kom Anna-Karin Rytther och hämtade mig.
Men snacka om en mask som slingrar sig! Det var helt klart att de inte tänkte skriva in mamma i någon hemsjukvård (för då skulle väl en del av vårdpengen gå från Engelbrekt). Trots att jag förklara allt min 89-årig mamma gått igenom och att hon nu var liggande i hemmet så undrar människan VAD SKULLE BLI BÄTTRE MED HEMSJUKVÅRD? Precis det som står på hemsidan; sjuksköterskor som kommer ut vid behov och sjukgymnast som kan träna hennes förtvinade muskler.
Jag gav mig inte så till slut gick, hon under total motvilja, med på att sända en vårdbegäran till Hemsjukvården. Jag tog henne i hand och sa,då skickar du den i dag? Ja, sa hon... nu får vi se...
I dag är jag totalslut och har sovit mycket... Förutom att skicka en förfrågan till Anki Möllberg och undrat om mamma inte ska ha någon slags arbetsbeskrivning så att de som jobbar med henne gör samma saker...
så har jag sovit.
HERREGUD, man behöver vara frisk för att orka slåss för sin sjuka moder...och jag som får så mycket hjälp från Palliativa avdelningen på Falu lasarett. Sjuksköterska eller läkare kommer direkt jag hör av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar