onsdag 1 januari 2014

Gott Nytt År

Till nyårsmat har jag fixat en förrätt där jag experimenterat lite. Jag gjorde sås a la Loka till förrätten. Jag kokade några pilgrimsmusslor och mixade ihop med avocado och kryddor. Gästerna var artiga och sa att det var gott men jag tyckte det blev lite mesigt. Men fisksoppan blev jättegod. Jag började med att koka en buljong med lite av varje, så i med grönsaker. Det blev så mycket så jag fick gå ut i förrådet och hämta storkastrullen för att få plats med all fisk, bläckfisk och musslor. Herregud, soppan växte mig över huvudet, till slut hade jag soppa till ett helt regemente. Men den blev jag nöjd med, det blev gott. Till efterrätt gjorde jag kalvdans med passerade hjortron och grädde.
So fort man slår med dörrarna i köket så kommer alla hundarna... något till oss?
I väntan på tolvslaget spelar vi nya Trivial Pursuit. Mycket svåra frågor. Eftersom Stig är färgblind så har han svårt att se om han läser de blå frågorna eller de gröna. Varje gång säger Emma "de blå är längst upp på kortet" (med stort tålamod).
 
Exakt klockan 1 minut i tolv kom Lakritz farande. Han hoppade upp i soffan och ville vara med att fira intåget  av 2014. Vi såg sändningen från Skansen men varken Berit eller jag törs se Jan Malmsjö, vi slog över till Fredrik och Filip. I början var de okoncentrerade och fnissiga men så ropade en studieman "klockan går!" och då skärpte de sig och gjorde ett bra tal. De gjorde Nelson Mandela till huvuperson i sitt tal. Ett bra val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar